Home Groep 8

Leren vanuit nieuwsgierigheid

Leren begint bij nieuwsgierigheid. Stel je voor dat een les start met een grote vraag: Hoe bepaalt een grens jouw identiteit? Hebben we aan één wereld genoeg? Hoe ontwerp ik een onbreekbaar ei? 

leerling

In plaats van meteen antwoorden te krijgen, mag jij onderzoeken, twijfelen, doorvragen. Dat geeft ruimte voor je eigen route, eigen ideeën en eigen verdieping. Elke periode werk je aan een grote opdracht, gekoppeld aan zo’n vraag. Tijdens de lessen krijg je kennis en vaardigheden aangereikt, maar er is altijd ruimte om zelf je focus te kiezen. Je verdiept je bijvoorbeeld in een maatschappelijk thema, doet onderzoek, werkt samen in groepjes en presenteert je bevindingen. Zo groeit je kennis stap voor stap én leer je jezelf kennen als onderzoeker.

Veelgestelde vragen

Ga je bij elk vak aan de slag met een grote vraag?

Ja, want een grote vraag roept verwondering op en maakt je nieuwsgierig. Door naar antwoorden te zoeken op zo’n grote vraag leer je meer over de stof, de buitenwereld én jezelf. 

Krijg je een cijfer voor een grote opdracht?

In de onderbouw krijg je geen cijfers. Leraren geven je wel gerichte feedback, zodat je weet wat je goed doet en waar je nog beter in kunt worden. Je opdrachten worden wel beoordeeld met: ‘in ontwikkeling’, ‘beheerst’ of ‘expert’, 


Worden ook grote opdrachten aangeboden in de bovenbouw?

Ja zeker! Dan worden deze beoordeeld met een cijfer. Net als de andere vakken om je zo voor te bereiden op het eindexamenwaar cijfers bepalen of je wel of niet geslaagd bent.