Academie Tien zoekt docent en onderwijsontwikkelaar Economie
“Hoe beïnvloedt onze blik op de wereld de manier waarop we ons
economische systeem inrichten?”
Inleiding
Als school dragen wij bij aan de koers van onze maatschappij. Onze samenleving is aan stevige
veranderingen onderhevig en heeft burgers nodig die maatschappelijk betrokken zijn en bijdragen aan
een eerlijke verdeling in onze samenleving. Daarom is de klas op Academie Tien geen plek waar slechts
kennis wordt geconsumeerd, maar een kennismaking met de wereld én met jezelf. We bieden ruimte
om na te denken over hoe de wereld in elkaar zit en welke plek een leerling hierin wil innemen. Zo leiden
we leerlingen op tot autonome en veerkrachtige volwassenen.
Opleiden en ontwikkelen
In een wereld waarin beroepen – en de kennis en vaardigheden die daarvoor vereist zijn – in hoog tempo
evolueren, is één van de meest belangrijke vaardigheden die we leerlingen kunnen meegeven het
vermogen om te leren. Op Academie Tien willen we die houding als docenten voorleven. Omdat we een
voorbeeld voor leerlingen willen zijn, maar ook omdat we geloven dat je ontwikkeling als docent niet
eindigt na het afronden van de lerarenopleiding, maar daar juist begint. We streven ernaar om docenten
verder op te leiden tot professionals die in staat zijn zichzelf te ontwikkelen. Karakteristieken van het onderwijs op Academie Tien
Academie Tien is een jonge school in ontwikkeling. Leerlingen kunnen bij ons een mavo-, havo- of vwodiploma behalen. We bieden onderwijs aan vanuit twee uitgangspunten: persoonlijk en
gemeenschappelijk. Ons onderwijs is persoonlijk, bijvoorbeeld omdat leerlingen vakken volgen op het
niveau dat bij ze past. Zo kan een leerling met een havo-programma bijvoorbeeld het vak Engels op
vwo-niveau volgen. Niet omdat hoger beter is, maar omdat wij een leerroute willen bieden die bij een
leerling past. Daarnaast maken leerlingen (onder onze begeleiding) keuzes in hun rooster. Zo kunnen
we tijd maken voor vakken die extra aandacht vragen, of juist voor verdiepen in een onderwerp waardoor
een leerling gefascineerd is. Tegelijkertijd is ons onderwijs gemeenschappelijk. Zo werken we bewust
met heterogene groepen en een ‘unit’ als ‘mini-maatschappij’, waarin we elkaar kunnen ontmoeten.
Op Academie Tien streven we naar onderwijs dat verwondering oproept bij de leerling. Daarom is ons
curriculum opgebouwd aan de hand van ‘grote vragen’. De structuur van het curriculum wordt gevormd
aan de hand van leerdoelen. Op die manier kunnen we gerichte keuzes maken, een sterke opbouw van
ons onderwijs garanderen, en ruimte bieden aan de creativiteit van docenten. Ontwikkeling van onze school
Onze jonge school groeit steeds verder. Dat betekent dat wij dit schooljaar voor het eerst een havo/vwo bovenbouw zijn gestart. In ‘ontwerpsprints’ die in de afgelopen maanden plaatsvonden, hebben onze
collega’s de visie van Academie Tien ‘door-vertaalt’ in de kaders van een ontwerp voor onze havo/vwobovenbouw. In onze bovenbouw verschuift de focus van ons onderwijs. Waar we ons in de onderbouw
richten op het opleiden van future citizens, draait onze bovenbouw om onderwijs voor future scientists.
Die laatste term verwijst naar het feit dat specialisatie binnen de (gekozen) disciplines begint.
In onze bovenbouw is specialisatie een belangrijk uitgangspunt. Daarnaast vormen verwondering,
samenhang tússen disciplines en afstemming tussen de verschillende onderdelen van ons
curriculumontwerp belangrijke uitgangspunten van ons ontwerp. Het belang van economie
De waarde gemeenschap is belangrijk in het ontwerp van onze school. Zo geven we ook in de nieuwe
havo/vwo-bovenbouw inhoud aan deze waarde. Dat doen we bij economie door de samenhang van de
maatschappij te laten zien en de invloed die dit heeft op, bijvoorbeeld, de economische ontwikkeling en
het belang van vertrouwen. Op deze manier bereiden we hun in gezamenlijkheid voor op de toekomst
en hun rol in de maatschappij. Wij zoeken onderwijsontwikkelaars
Op dit moment zoeken wij een docent en onderwijsontwikkelaar economie: een docent die lesgeeft en
tegelijkertijd samen met collega’s het vak economie en het verwonderingsonderwijs ontwikkelt.
Het ontwikkelen van onderwijs richt zich op:- Het nadenken over en verder uitwerken van een ‘curriculum van grote vragen’ voor het vak
economie dat ‘gebouwd’ is op een structuur van leerdoelen en aangeboden kan worden aan
heterogene klassen (havo/vwo);
- Het nadenken over en verder uitwerken van de doorlopende leerlijnen vanuit het vak economie
in de derde en vierde klas (mavo/havo/vwo);
- Het nadenken over en verder uitwerken van vakoverstijgende projecten waarin eindtermen van
het examenprogramma economie als ‘basis’ kunnen dienen;
- Het ontwikkelen van lesmateriaal dat uiting geeft aan de onderwijsvisie van de school en de
structuur van het curriculum.
Het maken van onderwijs is voor ons één van de focuspunten van onze school. Om die reden ga je als
docent elke week tijdens de ‘onderwijsmaakmiddag’ aan de slag met je vakcollega’s. Tijdens de zes
‘onderwijsmaakweken’ die ons schooljaar telt ga je zelfs een week lang iedere middag met elkaar aan
de slag om onderwijs te ontwikkelen.
Wij zoeken collega’s die zichzelf willen ontwikkelen
Collega’s op onze school durven en willen naar zichzelf kijken. Hoewel dat soms best spannend is, vormt
die grondhouding de basis van je ontwikkeling. Vandaar dat voor leren ook lef nodig is.
Collega’s op onze school durven en willen de wereld om zich heen bevragen. Niet vanuit holle kritiek,
maar omdat we ons verwonderen om wat er om ons heen gebeurt. Vanuit de open vraag vinden we
verrassende antwoorden, samen met onze leerlingen. Daarmee wijken we juist af van de
standaardleerinhouden – zonder de belangrijke basis uit het oog te verliezen. Profiel
Hieronder noemen we kenmerken van het profiel van de collega die wij in ons hoofd hebben. Echter:
laat je niet tegenhouden als je niet aan alle onderstaande kenmerken voldoet. Wij laten ons graag
verrassen.Wij komen graag in contact met bevlogen docenten die:
- Een eerstegraads bevoegdheid hebben in het vak economie of bereid zijn deze te behalen;
- Beschikbaar is voor 0.6-0.8fte;
- Ruimte hebben om per direct aan de slag te gaan;
- Ervaring hebben met het ontwikkelen van eigen lesmateriaal;
- Ervaring hebben met het uitdenken van leerlijnen binnen hun vakgebied;
- Een brede interesse hebben en dus bereid zijn om over de grenzen van hun eigen vakgebied te
kijken en mee te bouwen aan verwonderingsonderwijs;
- Zichzelf graag verder willen ontwikkelen en bereid zijn om zichzelf verder te specialiseren;
- Het leren van en met andere collega’s als een verrijking te zien;
- Affiniteit hebben met zowel onderbouw- als bovenbouwprogramma’s.
Wij bieden:
- De kans om mee te bouwen aan een nieuwe school.
- Op creatieve wijze de essentie van het economie-onderwijs te mogen doordenken;
- Volop mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en expertise op te bouwen;
- Aansluiting bij een energiek, leergierig en open team.
Procedure en tijdspad
De sluiting van de vacature is op 15 oktober 2021. Geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd voor
een selectiegesprek.
Je kunt solliciteren door het insturen van je cv en motivatiebrief naar awijnsma@academie-tien.nl. Wij
vinden het prettig om in je motivatiebrief alvast te lezen waarom juist de hierboven beschreven rol als
onderwijsontwikkelaar je aanspreekt en welke ervaring en kwaliteiten je op dit gebied meebrengt.
Zou je voor het schrijven van je motivatiebrief ook alvast onze schoolgids willen lezen? Met name
hoofdstuk 1, 3 en 5 zijn daarbij van belang. Zou je ook de filmpjes op onze website over de onderwerpen
‘Beoordeling’, ‘Vragen stellen’, ‘Ontwikkeling docenten’, en ‘Leerniveaus’ willen bekijken (zie de links op
de homepage)? Mocht je vragen hebben over deze vacature, mail gerust naar awijnsma@academie-tien.nl.